Team Hrvatska

Team Hrvatska
Team Hrvatska

2015. szeptember 26., szombat

Bumm

Így robbant be a Volkswagen bomba a héten. Az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) által jegyzett feljelentés komoly nyomot hagyott az európai tőzsdéken. Tipikus dominó effektus. Egy ilyen előre nem látható sokkot mindenki megszenved. Akiket még nem kaptak csaláson az autószektorban megúszták szolid 10-12 %-os eséssel, a többieket 30-40 % zuhanással díjazták.

VW tőzsdei árfolyam, forrás yahoo.com


Számomra a főbb tanulságok: 1, erről a "játékról" már nem piaci szereplők is tudtak. Minden autóbuzi olvashatta a Totalcaron már 2009-ben, hogy mennyire manipuláltak és erőltetettek ezek az üzemanyagciklus vizsgálatok és milyen trükkökkel játsszák ki ezeket a gyártók. Másodrszor, a Volkswagen csoport nem csak több tucatnyi autómárkát jelent. 600 000 ember dolgozik a vállalatnál éves árbevétele a magyar GDP közel kétszerese! Most elkülönítettek egy rendkívüli alapban 6.5 milliárd eurót (ez több mint amennyit Magyarország évente az egészségügyre költ), sok mindenre azonban ez sem lesz elég.
Képzeljük el, hogy veszünk egy pólót amiről kiderül, hogy kicsit mérgező a festék amit Bangladeshben kevertek, hogy jobban fedje  az újrahasznosított PET palackból készült szálakat. Hordanád tovább, vagy visszavinnéd? Amerikában robbant ki a botrány, ahol a vevő az úr, sok jót nem remélnék ( szerintem mindenki rájátszana arra, hogy használtam az autómat pár évig, akkor most inkább adjanak egy új benzineset. A benzin ára újra a mélyben van az USA-ban, ők meg spórolni akartak pár dollárt havonta a dízellel). 18 millió autó érintett előzetes becslések szerint, Svájcban már be is tiltották a dízelek forgalmazását (az EU-ban az új autók 25 % jön a VW csoporttól). Nagyon érdekes lesz figyelni a történéseket mostantól. Egy ekkora presztízsvesztést nehéz kiheverni (Warren Buffet egy híres mondása szerint a hírnevet évtizedekig tart felépíteni és öt perc alatt lehet lerombolni).
Mindeközben jövő héten jön a Tesla új modellje.
Elképesztő gazdaságtörténelmi pillanat szemtanúi vagyunk. Mintha ez lenne a 'deux ex machina', Elon Musk Odüsszeuszi magasságokba emelkedik az epikus hős kategóriában (a múzsa is megcsókolta,-már vagy tucatszor).
Az Apple is közölte, hogy bejelentkezik az új iparágba. Óriási kihívás egy ennyire más területen indulni (az autóipar igazán költséges vállalkozás, közel sincsenek olyan profit marginok mint az iPhonnál). Hiába áll 200 milliárd dollár készpénzben rendelkezésükre, ez kemény dió lesz. Egy nemrégiben olvasott interjúban az volt a konklózió, hogy egyeltalán nem biztos, hogy az elektromos autók totálisan kiszorítják idővel a benzineseket. Most tettünk egy elég nagy lépést ebbe az irányba.
Az Apple sztorihoz tartozik még, hogy elkezdték felvenni a legjobb tudósokat, hogy az ő szekerüket tolják inkább. Képzeljük el a következő helyzetet: van egy akkumulátor fejlesztéssel/gyártással foglalkozó középvállalatunk az államokban és hétfő reggel nem jön dolgozni egy kutató sem. Ez történt nem egy nem két vállalattal. Lelkiismereti gyakorlat következik. Mi az etikus viselkedés amikor a világ legértékesebb tőzsdei vállalata (igen ez az Apple ...) ajánl állást, hogy formáljuk át a világot és hozzuk létre a világ legjobb termékét ami megvédi a földet közben maximálisan kielégíti az autózók igényeit. Ha elfogadod az ajánlatot akkor az alap fizetésed 40-60 %kal magasabb lesz azonnal, korlátlan keret van a fejlesztésre, és mivel voltál ilyen kedves hogy elfogadtad az ajánlatot kapsz 75 000 000 Ft-ot ajándékba. Ja és a volt egyetemista társaid és a legjobb haverjaid mind odamennek. Na ez a kapitalizmus. Mindenki felvette az autóipari energiatároló berendezések szabál tárgyat (én nem :/)?

Ez annak kapcsán jutott eszembe, hogy ma beültem egy Tesla model S-be. Űrtechnológia. Nehéz szavakat találni arra, hogy egy ilyen első termékkel hogy lehet előállni.




 (A P&G-nél gyakori szófordulat, hogy ez vagy az nem rocket science :D). Amerikai tervezésű, ami a belterén komoly nyomot hagy.  Kifejezett minimalista és rideg. Az illesztések minősége is hagy kívánni valót maga után. Van egy nagy tablet a műszerfal helyén. Ez kifejezetten nem tetszik, utálom ezt a képernyő erdőt. Az üléspozíció kiváló. Legnagyobb meglepetésemre hatalmas csomagtartója van. Hova rejtették az akkumulátorokat?  A korábbi hibrideken és elektromos autókon mindig mosolyogni lehetett amikor ehhez az érzékeny területhez ért az ember, hogy haha de ennek nincs is csomagtartója ez így mire jó...
Rosszul jön ez a jobb napokat is megélt olajiparnak is.,, Egyre nagyobb a valószínűsége, hogy belátható időn belül egyszerűen elfogynak az érvek a "régi" technika (általános benzinzabálás ) mellett. Az autók lehet, hogy követik az órák sorsát a Seiko kvarc forradalma után. 1965-ben egy stopperórával indult el a technológiai forradalom. Erről könyvet lehetne írni, hogy milyen fikciók játszódnak most le a fejemben. Inkább rátok bízom, hogy gondolkodjatok kicsit ezen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése